خانه / داده کاوی / داده کاوی
داده کاویReviewed by عبدالله کشاورز on Jul 4Rating: 5.0داده کاویدر داده کاوی این ابزار است که استفاده کننده را هدایت می کند. ابزار فرض می کند که شما خود نیز دقیقا نمی دانید که چه می خواهید.

ابزارهای داده کاوی بدنبال طرحها و گروه بندی‌هایی در داده‌ها می گردد که ممکن است از دید ما پنهان مانده باشد. در داده کاوی این ابزار است که استفاده کننده را هدایت می کند. ابزار فرض می کند که شما خود نیز دقیقا نمی دانید که چه می خواهید. اولین گام داده کاوی هدفدار ، انتخاب مجموعه داده‌ها برای تحلیل است. داده‌ها می تواند از انباره داده‌ها و یا بانک‌های اطلاعاتی عملیاتی استخراج شود. داده‌ها پس از جمع آوری و حذف موارد تکراری در قالب‌های یکسان تجمیع و پاکسازی می‌شوند. سپس با استفاده از منابع مناسب ،اطلاعات ناقص اصلاح و کدگذاری شده و با ساختار جدیدی آماده میشوند. به این ترتیب داده‌ها برای داده کاوی آماده است و می‌توان به سوالات مختلف داده کاوی از بسته‌های نرم افزاری مختلفی همانند Oracle OLAP Server یا DB2 OLAP Server که شامل ابزارهای داده کاوی قدرتمندی هستند پاسخ داد.

datamining

 

ابزارهای داده کاوی با جستجوی حجم عظیم داده‌های ما می توانند تکه طلای کوچکی را که در گوشه ای پنهان شده بیابند.

بازگشت هزینه صرف شده در این ابزارها غالبا بسیار سریع است. مثلا در بررسی داده‌های یک واحد ار یک فروشگاه متوجه شدند که میزان سرقت حین فروش از باتری‌ها و فیلمها و قلم‌های با قیمت متوسط، ماهانه حدود ۶۰۰۰۰ دلار برای فروشگاه هزینه داشته است که به این ترتیب با جابجاکردن اقلام و قرار دادن در قسمت‌های با دید بهتر سالانه حدود ۷۰۰۰۰۰ دلار صرفه جویی بدنبال داشته است.

ابزارهای داده کاوی به دنبال طرح‌ها و گروه بندی‌هایی  در داده‌ها می گردد که ممکن است از دید ما پنهان مانده باشد. ابزار تقریبا از کاربر هیچ کمکی نمی گیرد. بر خلاف ابزارهای OLAP که استفاده کنندگان راهنما و سازمان دهنده اطلاعات هستند در داده کاوی این ابزار است که استفاده کننده را هدایت می کند. ابزار فرض می کند که شما خود نیز دقیقا نمی دانید که چه می خواهید.

 

بیشتر این ابزار‌ها از روش‌های جستجوی زیر استفاده می کنند:

  • ارتباطات: که اصطلاحا تحلیل سبد بازار خوانده می شود. ابزار بدنبال اثبات این موضوع است که وجود چیزی به معنی وجود چیز دیگریست. مثلا بیشتر خریداران لوازم غواصی به تعطیلات تابستانی در استرالیا می روند. یا مصرف کننده یک کالای مشخص مصرف کرده خریدار کالای دیگری نیز هست.
  • ارتباطات متوالی: ابزار بدنبال روابط متوالی بین موضوعات می گردد مثلا وقتی قیمت طلا ۱۰ درصد بالا می رود یک هفته بعد قیمت سهام ۱۵ درصد پایین می آید.
  • دسته بندی: بدنبال دسته بندی و طبقه بندی سطح بالای اطلاعات هستند. مثلا ۷۰ درصد رای دهندگانی که تصمیم نگرفته اند به که، رای دهند درآمدی بالای ۶۰۰۰۰ دلار دارند بین ۴۰ تا ۵۰ سال سن دارند و در منطقه X اقامت دارند.
بدون دیدگاه
دیدگاه های در انتظار تایید مدیریت : 0

دیدگاه شما