خانه / هوش تجاری / مدل‌های داده ای رابطه ای و چند بُعدی
مدل‌های داده ای رابطه ای و چند بُعدیReviewed by عبدالله کشاورز on Jul 9Rating: 4.0توضیح مختصری درمورد مدل‌های داده ای رابطه ای و چند بُعدی.مدل داده رابطه ای بر اساس دو مفهوم اساسی موجودیت و رابطه بنا نهاده شده است. از این رو آن را با نام مدل ER نیز می‌شناسند.

مدل داده رابطه ای بر اساس دو مفهوم اساسی موجودیت و رابطه بنا نهاده شده است. از این رو آن را با نام مدل ER نیز می‌شناسند.

موجودیت: نمایانگر همه چیزهایی که در پایگاه داده وجود خارجی دارند یا به تصور در می‌آیند.

صفت: پدیده‌ها دارای مشخصاتی هستندکه به آن‌ها صفت گفته می‌شود.

رابطه: پدیده‌ها را به هم می‌پیوندد و چگونگی در ارتباط قرار گرفتن آن‌ها با یکدیگر را مشخص می‌کند.

مدل داده چند ‌بُعدی یا MD بر پایه دو ساختار جدولی اصلی بنا نهاده‌ شده‌ است:

  • جدول حقایق یا Fact Table
  • جداول ابعاد‏ یا Dimension Table

این ساختار امکان داشتن یک نگرش مدیریتی و تصمیم گیری به داده‌های موجود در پایگاه داده را تسهیل می کند.

جدول حقایق یا Fact Table:

قلب حجم‌ داده‌ای ما را تشکیل می‌دهد و شامل دو سری فیلد است: کلیدهای خارجی به ابعاد و شاخص‌ها. جداول حقایق را می‌توان به عنوان تابعی از ابعاد بر روی شاخص‌ها تصور کرد.

جداول ابعاد‏ یا Dimension Table:

جداولی هستند که به جداول Fact لینک شده اند و نشان می‌دهند که چگونه می‌توان اجتماعی از داده‌های رابطه ای را مورد پردازش قرار داد.

شاخصها و بُعد

شاخص‌ها یا Measure: معیارهایی هستند که بر روی آن‌ها تحلیل انجام می‌گیرد و درون جدول حقایق قرار دارند. شاخص‌ها قبل از شکل‌گیری انباره داده توسط مدیران و تحلیل‌گران به دقت مشخص می‌‌شوند. چون در مرحله کار با انباره، اطلاعات اساسی هر تحلیل بر اساس همین شاخص‌ها شکل می‌گیرد. شاخص‌‌ها تقریباً همیشه مقادیر عددی را شامل می‌شوند. مثلا برای یک فروشگاه زنجیره‌ ای این شاخص‌ ها می‌ توانند واحدهای فروخته‌ شده کالاها و مبلغ فروش به تومان باشند.

بُعد یا Dimension: هر موجودیت در این مدل می‌ تواند با یک بُعد تعریف شود. ولی بُعدها با موجودیت‌های مدل ER متفاوتند زیرا آن‌ها سازمان شاخص‌ ها را تعیین می‌کنند. علاوه بر این دارای یک ساختار سلسله مراتبی هستند و به طور کلی برای حمایت از سیستم‌های تصمیم گیری سازمان‌ دهی شده‌اند.

اجزای بُعدها member نام دارند و تقریباٌ همه بُعدها، member‌ های خود را در یک یا چند سطح سلسله مراتبی سازمان‌ دهی می‌ نمایند، که این سلسله مراتب نمایانگر مسیر تجمیع و ارتباط بین سطوح پایین‌تر (مثل روز) و سطوح بالاتر (مثل ماه و سال) است. وقتی یک دسته از member‌ های خاص با هم مفهوم جدیدی را ایجاد می‌‌کنند، به آنها یک سطح می‌گوییم. (مثلاٌ هر سی روز را ماه می‌‌گوییم. در این حالت ماه یک سطح است.

مثلاً در فروشگاه زنجیره‌ای بُعد هایی از قبیل بُعد زمان، فروشگاه، محصول و خریدار را می‌توانیم داشته باشیم. که بُعد زمان دارای سطوحی از قبیل روز، هفته، ماه، فصل و سال است، که member‌ ها را طبقه‌بندی می‌کنند.

بدون دیدگاه
دیدگاه های در انتظار تایید مدیریت : 0

دیدگاه شما